Mad og måltider

Kostpolitik i Vestbyens børnehus

I Vestbyens børnehus har forældre tilvalgt frokostordning, både i vuggestuen og i børnehaven. November 2022 var der genvalgt frokostordning.

Vi har ansat en ernæringsassistent som står for indkøb, planlægning og tilberedelse af måltiderne i børnehuset.

Madplanerne bliver lagt på aula og hængt op på opslagstavlen ved køkkenet. Madplanerne bliver lavet for to uger ad gangen.

Ud over frokost tilbydes børnene også for-og eftermiddagsmad.

Vi serverer et halvt glas mælk pr. barn til frokost. Vi serverer vand til alle andre måltider og i løbet af dagen. Børn under 1 år tilbydes modermælkserstatning.

Børnene i børnehaven er med til at hente maden ved køkkenet og er med til at dække bord. Ved måltidet øser børnene selv mad op på deres tallerken og får hjælp hvis de har brug for det. Efter måltidet rydder børnene op efter sig selv, ved at sætte deres tallerken, glas og bestik på rullebordet. Det er en øvelse i at gøre børnene selvhjulpne og det styrker samtidig deres selvværd.

De ældste børn i vuggestuen deltager i borddækning og alle børn lægger selv deres hagesmæk og klud i vasketøjskurven. Børnene bliver selvhjulpne både i selv at kunne kravle op på stolen, øve i at øse mad op på tallerken men også ved at være med til at rydde op efter måltidet. Det giver børnene et øget selvværd.

Vi vil gerne holde fødselsdag for jeres barn. Ønsker I at servere noget på dagen, må det gerne være boller, frugt eller grønt for at undgå at børnene får for meget sukker.

I Vestbyens børnehus følger vi fødevarestyrelsens anbefalinger af de officielle kostråd for sund kost til børn.